lördag 3 juli 2010

Dag 5 Springfield, MO - Oklahoma City

Väster om Springfield var det lättare att finna intakta delar av routen. Vägsträckan är här inte uppstyckad på samma sätt som vi upplevde att den var öster om Springfield.

Den här delen av USA kallas för Ozarks, det vill säga Aux Arks. Arks syftar på området Arkansas vilket förr i tiden förmodligen inte bara omfattade det som idag är staten Arkansas. De här delarna av vad som nu för tiden är USA tillhörde tidigare Frankrike. Vi såg idag ortsnamn på ren franska som Bois d'Arc. Landskapet i Ozarks är helt annorlunda än öster om Missisippi. Här påminner det om Sörmland med böljande backar och kurvigare vägar.



På förmiddagen tog vi oss tid att köra äldre vägsträckor från 20-talet. Vi passerade underbart pastorala miljöer med gamla broar över åar och vägar kantade av pietetsfullt renoverade bensinmackar byggda i natursten, ett byggmaterial vi inte såg öster om Mississippi. Vi passerade spökstäder med övergivna bostäder, företagsfastigheter och bilar. Man blir upprörd när man ser skrotade Studebakers från 50-talet eller Ford Mustanger från 60-talet stå överväxta med sly och växter. Dessa spökstäder fortsatte in i Kansas, den stat vilken den kortaste delen av routen passerar - endast 12 miles. De före detta gruvstäderna Galena och Baxter Springs förde tankarna till civilisationens undergång då förutsättningarna för ett fungerande samhälle drogs undan i och med avvecklingen av gruvindustrin. Överallt ruinbyggnader och bilvrak. I Kansas stannade vi till vid Bush Creek March Arch Rainbow Bridge - den sista bevarade bron av den här typen utefter hela Route 66.



Strax passerade vi ytterligare en delstatsgräns - denna gång till Oklahoma. I Miami besökte vi Route 66 Vintage Iron Motorcycle Museum. Museet har flera fantastiska cyklar, men det främsta dragplåstret är avlidne filmskådisen Steve McQueens svensktillverkade Husqvarna och McQueens samling av vinster från olika race han deltagit i.

Museet visade olika uppbyggda interiörer. Som här en verkstadsmiljö med en totalrenoverad Harley Davidson från 1917....


....och en Indian Board Track-racer från 1919.

Europa må skryta med turistmagneter som Forum Romanum och Akropolis, men utefter Route 66 är en av de legendariska turistmagneterna den blå valen i Catoosa. Vi avlade givetvis respektfullt ett besök vid denna kultplats för alla Route 66 diehards.

Dagens etapp utefter Route 66 är den längsta under hela vår färd - 320 miles eller 515 km. Efter en tuff dag landade vi slutligen på Quality Inn Hotel i Oklahoma Citys perifera utkanter. Precis som igår var det underbart att ta ett dopp i poolen efter en heldag på Harleyn.

1 kommentar:

  1. Ser bra ut, syrran! Aven Mats verkar fastna pa bilderna. Happy 4th of July! ...fran Bangkok. Kramar Carl

    SvaraRadera