Kartor och resehandböcker

Planeringen blir mycket roligare om man kan drömma sig bort över en bra karta och skaffa inspiration från ett par riktigt bra resehandböcker. De omdömen vi ger här görs före resan. Efter det att resan genomförts kan omdömet komma att vara ett helt annat.

KARTOR
- Route US 66 - Quick Access, Global Graphics, ISBN 0-918505-40-2
Den långsmalt vikta, 12-sidiga och plastlaminerade kartan känns som en matsedel från någon av de Greasy-spoons vi kommer att besöka utmed Route 66. Plastlamierad kvalitet känns klokt. En karta gjord för att hålla. Kartorna verkar vara överskådliga. Men det man vinner i överskådlighet förlorar man i detaljrikedom. Megastäderna L.A. och Chicago och några av de större städerna utmed vägen (St. Louis, Oklahoma City m fl) har därför fått särskilda avsnitt i större skala och med högre detaljeringsgrad. Texterna består av kompakt redigerad kuriosa och uppräkningar av olika turistfällor/sevärdheter som de flesta amerikaner känner väl till. Som snobbig europé reagerar man över uppfattningen att relativt moderna och sent påkomna fenomen beskrivs som uråldriga...

- Historic Route 66 - America's Mother Road, Harley-Davidson Great Roads, MADMAPS, ISBN 1-933911-10-7 Konventionellt kartformat lämpligt för att i stressade situationer snabbt kunna slitas fram från sitt gömställe mot bröstet under skinnpajens drakedja. Annorlunda pappers/plastkvalitet för hållbarhetens skull. Detaljerade kartor och noggranna köranvisningar där riktning och sträcka noggrannat anges. Gatuadresser och telefonnummer till turistfällorna/sevärdheterna ger extra pluspoäng. Klokt urval av fakta. Bland annat en faktaruta om enskilda delstaters särskilda motorcykellagar i trafiken. Beömning av olika körsträckors landskapsbild och karaktären av själva vägbanan, exempelvis: kurvor, backar, vägbanans beläggning, trafikintensitet. Kuriosainslagen känns genomtänkta och lite kulturella.

RESEHANDBÖCKER
The Complete Route 66 Lost and Found, Russel A. Olsen, VoyageurPress, ISBN 978-0-7603-3492-8
Två volymer i en (Ruins and Relics, Ruins and Relics Volume 2). Ungefär 300 sidor. Författaren Russel A. Olsen har i 15 år samlat äldre vykort med Route 66-motiv. Med vykortssamlingen som vägvisare har han besökt städer, samhällen, motell, restauranger, campingplatser och bensinstationer och på nytt fotograferat platserna utifrån originalvykortets fotovinkel. När de ursprungliga vykorten varit svartvita återges det nytagna fotografiet i svartsvitt. På motsvarande sätt återges alla nytagna fotografier i färg om det ursprungliga vykortet varit i färg. Metoden att jämföra förr och nu brukar vanligen resultera i att läsaren uppfattar utvecklingen som någonting positivt och till glädje för samhällsets framåtskridande. Men i den här boken blir det tvärt om. Ett återkommande mönster är hur driftiga människor under 20- och 30-talen startat upp verksamheter som vuxit, blomstrat och sedan förtvinat när 60-och 70-talens strukturomvandlingar drabbat dem med full kraft. Utbyggnaden av Interstate-vägnätet innebar att flödet av fordon drogs förbi samhällena och inte igenom dem, som tidigare. Det ekonomiska inflödet avstannade tvärt vilket fick förödande konsekvenser på mycket kort tid. Trots människors viljestyrka har anläggningarna, med ett fåtal undantag, misslyckats med att följa utvecklingen. Russel A. Olsen har arbetat med projektet sedan 1995 och tycks vara fullständigt besjälad av att dokumentara vägens historia. Texterna grundas på ett fyrtiotal intervjuer av åldringar som stannat kvar efter förfallet.

United States on the Road, Insight Guides, ISBN 978-981-282-075-4
Omfattar mycket, mycket mer än bara Route 66. Under rubriken 'Legendary Roads' finns ett drygt trettiosidigt kapitel som täcker Route 66-sträckan från Oklahoma City till L.A. Koncentrerad information om exempelvis avstickare till Grand Canyon och Las Vegas. Något fylligare kapitel om Chicago. Sammanfattar på ett övergripande sätt, men bör kompletteras om man söker en fördjupning. 450 sidor

INSPIRATIONSLITTERATUR
Vredens Druvor, John Steinbeck, Bokförlaget Aldus, ISBN 91-0-040973-1
Det är 29 år sedan jag förra gången läste Vredens druvor av 1962 års nobelpristgare i litteratur John Steinbeck. Tidigare, på engelsklektionerna i gymnasiet, hade jag läst Steinbecks Of Mice and Men. Författarens Öster om Eden såg jag på bio med James Dean i huvudrollen. Dessförinnan hade jag läst en förkortad version av berättelsen i Det Bästas bokval som stod hemma i bokhyllan. I början av 80-talet, hemkommen från en första resa i USA, hamnade jag i en Steinbeck-period då jag köpte begagnade Steinbeck-pockets på antikvariatet mitt emot min pappas affär på Karl-Johansgatan i Majorna, Göteborg. Cannery Row, Sweet Thursday, Tortilla Flat skildrade livet bland dagdrivarna i Kalifornien. De berättelserna ackompagnerade mycket väl min egen, vid den här perioden i livet, ofokuserade inriktning.

 Vredens druvor är, med sin vassa politiska skärpa, annorlunda än de nämnda böckerna. Ännu på 30-talet levde mellanvästerns småfarmare en livsstil som inte avvek särskilt mycket från den livsstil deras förfäder levt vid tiden för kolonialiseringen av Amerikas inre delar. Småfarmarnas efterblivna livsstil fick ett abrupt slut då de, tillsynes helt överraskade, tvingades lämna farmens trygghet och söka en oviss framtid på annan plats. Ett skäl till den tvära omställningen var de omfattande generella omstruktureringar som följde på 30-talets ekonomiska depressionen. De outbildade farmarna saknade ekonomisk insikt. För att få ekonomin att gå ihop hade husbonn' i omgångar tvingats utökat farmens inteckningslån. När finansmarknaden föll samman på 30-talet återkrävde bankerna de belopp som tidigare lånats ut. Men de småskaliga lantbruken hade stagnerat i utveckling. Några vinster att lägga undan hade farmarna aldrig gjort. Pengarna var slut och fastigheterna intecknade upp till skorstenen. Farmerna inlöstes därmed och kom i bankens ägo. En annan förklaring var den ökade mekaniseringen av jordbruket. 30-talets teknikutvecklingen innebar att jordbruket kunde bedrivas med en ny och livsstilshotande effektivitet. En traktor med förare kunde utföra samma arbetsinsats som tio primitiva farmare. De farmare som inte följt teknikutvecklingen slogs därmed ut. En sista avgörande faktor var de missväxtår som drabbade mellanvästern under 30-talet. Förutom väderleken hade farmarna i sin okunskap sugit ut all näring ur jorden. Skördarna kunde inte längre föda dem som bodde på gården.

Familjen Joad ser ingen annan utväg än att köpa en skrotbil och köra till Kalifornien längst Route 66. I färgglada broschyrer hade kaliforniska fruktodlare lockat med goda förtjänster för dem som var beredd att hugga i. När Joads gav sig iväg på sin långa resa insåg de inte att cyniska ranchägare i Kalifornien satt i system att uppsåtligen locka människomassor från mellanvästern till Kalifornien i syfte att skapa överskott på lantarbetare. De utfattiga ställde upp på vad som helst, bara de kunde komma över några slantar. På så sätt bidrog de till att pressa ner lantarbetarlönerna till ett absolut minimum. I Kalifornien möttes de, som tidigare varit anständiga och självägande farmare, med slaveri och förakt. Bland dessa samhällets sämst lottade växte dock solidariteten mellan individer. Nöden tvingade dem att hålla ihop. Misärens gemenskap blev människornas sista stöd vilket sammanfattningsvis måste uppfattas vara Steinbecks grundläggande budskap i denna den mest amerikanska av alla klassiker.

När Mats och Louise passerar trakterna kring Sallisaw i Oklahoma, där familjen Joad hade sitt ursprung, kommer de särskilt att spana efter spår från den stora folkvandringen från mellanvästern till Kalifornien under 30-talets depressionsår.


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Long way round - Chasing shadows across the world, Ewan McGregor & Charley Boorman, Time Warner Books, ISBN 0-7515-3680-6
Skådisen Ewan McGregor (Trainspotting, Starwars m fl) kör med polaren Charley Boorman från London till New York! På vägen passerar de bland annat Kazakstan, Mongoliet och de delar av östra Sibirien som nobelpristagaren Alexander Solsjenitsyn skildrat i exempelvis 'GULAG-arkipelagen'. Färdsträckan från Anchorage, i Alaska, till New Yorks skildras mest som en kvävd gäspning i jämförelse med vad grabbarna fick uppleva i Asiens djupa inland. (rambrott, kraschad följebil, testikelsoppa, raserade broar...) Finns även på DVD för de som inte orkar läsa böcker.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Long way down - John O'Groats to Cape Town, Ewan McGregor & Charley Boorman, Sphere, ISBN 978-184744-052-5
I Storbritannien finns en tradition att samla in pengar till behjärtansvärda ändamål när man långdistanslöper, cyklar, kör veteranbil etc från Skottlands nordligaste punkt, John O'Groats, till Englands sydligaste punkt, Lands End. Ewan och Charley struntar i Cornwall och tar det hela ett steg längre. De kör till Kapstaden. Under resan passerar de bland annat Khadaffis Libyen. Söderut är det inte bara krokodiler och noshörningar som hotar. Barn och ungdomar i sömniga afrikanska samhällen roar sig med att kasta prick på de förbipasserande motocykelåkarna med knytnävsstora stenar.

Denna andra av de två böckerna känns mindre autentisk. 'Long way round' bar spår av oförsiktighet, bristande erfarenhet och ärliga känslor som personliggjorde deltagarna och skänkte läsaren en stark närvarokänsla. I 'Long way down' har projektet blivit en institution. Den tydligare professionella attityden dämpar läsarens känsla av äventyr. Ewan och Charley blir slavar under en alltför tight tidplanering. Viktiga PR-möten är inbokade utefter färdvägen vilket stör frihetskänslan. Projektet har utvecklats till en kommersiell affärsidé. När får vi se 'Long way up' från Eldslandet till Grönland, eller något liknande? Fler uppföljare är att räkna med, för här finns pengar att göra... Även på DVD för illiterata.