fredag 2 juli 2010

Feminina funderingar


Det är ju det här med hjälm. I Sverige har vi integralhjälmar som går långt ner över hela huvudet och ett visir som man kan fälla upp och ner framför ansiktet. Det är ganska skönt. Jag kan fortfarande känna sommardofterna omkring mig, men är ändå lite avskärmad. När vi hyrde motorcykeln för den här resan stod det att hjälmar ingick. Det kändes mycket praktiskt. Först när vi hämtade ut hojen insåg vi att det var en liten potta som ingick och att man skulle ha den på huvudet. Bara om man ville förstås, för i Illinois är det inte lag på att man ska hjälm när man kör mc.

Så nu sitter vi där med våra pottor och får vinden i ögnonen och blir bara solbrända på halva ansiktet, men konstigt nog känns det ganska okej. Jag inser dock att alla som läser den här bloggen undrar hur det funkar med hjälm och frisyr. Svaret är att det funkar inte alls. Jag går upp på morgonen och tvättar håret. Häller i massa smörja som ska sörja för volym, sprayar några kubikdecimeter för att få det hela att hålla och sedan trycker jag ner den här potthjälmen över hela baletten. Hur jag än gör är det två testar (en på varje sida om ansiktet) som slinker ut och slår runt ansiktet hela dagen. När jag tar av hjälmen har jag en platt kastrullfrilla med två ihoptvinnade rastaflätor på sidorna.

4 kommentarer:

  1. Jag har en hårspray som kallas "Helmet hair" - tror du det kan vara något för motorcyklister?
    Faster K.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar med frillan.
    Det blir likadant med ridhjälm, riktig pottfrisyr.
    Du kan få låna pållens fjollspray som innehåller silikon så blir det lättare att kamma igenom frisyren efter turen.
    hälsar Susanne med resten

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg. You made my day! /Katarina

    SvaraRadera
  4. Så härligt att läsa om era äventyr! Vilken resa! Och frisyrgrejen, jag känner igen mig i fåfängan som man knappt vill erkänna men som påverkar en hela tiden, haha. Men Louise, du blir bara snyggare för varje dag, hjälm eller inte :) Kram! //Pia

    SvaraRadera